29 Eylül 2013 Pazar
Uluslararası Pazarlama Stratejisi Geliştirmenin Adımları Nelerdir?
Başlıca Pazarlarda Yer Almak
Yalnızca kendi bölgesinde uluslararası ticaret yapıyor olmak, uluslararası bir şirket olmak anlamına gelmemektedir. Örneğin yalnızca Türk Cumhuriyetleri'nde faaliyet gösteren bir Türk şirketinin başarılı bir uluslararası şirket olabilmesi için ABD, Avrupa, Uzakdoğu gibi pazarlarda da faaliyet gösterebiliyor olması gerekir.
Ana Üründe Standardizasyon
Başarılı uluslararası markalara bakıldığında, en az bir temel ürünün, dünyanın her yanında aynı kalitede pazarlandığı görülür. Onlar, yerel ihtiyaçlara göre de farklı ürün ve markalar yaratabilir. Ancak temelde değişmeyen, ana markayı taşıyan üründür. Örneğin gıda sektöründeki uluslararası bir firmanın, dünyanın her yerinde aynı lezzette ve kalitede ürünlerine ulaşılabilir. Bu firma ana ürünü ya da ürünleri dışında, bardak, tişört gibi farklı ürünleri de pazarlayarak gelir sağlayabilir ve markanın tanınırlığını artırabilir.
Değeri Yüksek Faaliyetlerin Az Sayıda Ülkede Yoğunlaştırılması
Üretim süreçlerinde yapılan bazı yatırımlar, yüksek maliyetleri beraberinde getirir. Günümüz dünyasında, maddi değeri yüksek faaliyetlerin, her ülkede değil, birkaç uygun ülkede yürütülmesi, önemli stratejilerden biri olarak kabul edilmektedir. Örneğin, faaliyet gösterilen her ülkede fabrika kurmak yerine, bölgelere fabrika kurmak, doğru bir strateji olarak kabul edilir. Büyük uluslararası şirketler, Avrupa, Afrika, Ortadoğu, Uzakdoğu gibi gruplandırmalar yaparak, ana üretim merkezlerini her bölgede bir ülkeye taşımaktadır.
Bütünleşik Pazarlama Uygulanması
Başarılı uluslararası markaların ortak bir noktası, dünyanın her yerinde uygulayabildikleri temel bir pazarlama sistemlerinin olmasıdır. Dağıtımdan iletişime, üretimden paketlemeye kadar, standartları belirleyen bir ana şablon bulunur ve bu şablon, faaliyet gösterilen her noktada uygulanır. Aynı yöntem, iletişimde de kullanılır. Farklı kültürlere göre, farklı reklam filmleri çekilebilir, farklı iletişim araçları kullanılabilir, ancak ana mesaj her zaman aynıdır.
Rekabet Stratejilerinin Ülkeler Arasında Bütünleştirilmesi
Uluslararası şirketlerin rekabet stratejileri, ülkeden ülkeye taktiksel farklılıklar gösterse de, yaklaşım olarak bütünlük gösterir.
MERVE KILINÇ
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hedef Pazar Seçimi
YanıtlaSilGirişimci, çeşitli olası ülkelerin bir listesini hazırladıktan sonra bunları bir
ön elemeye ve derecelendirmeye tabi tutmak durumundadır. Bu bakımdan çeşitli
ölçütler kullanabilir, pazarın büyüklülüğü, pazarın gelişmesi, maliyetler ve kar,
rekabet durumu, risk düzeyi ve yatırım üstünden beklenen gelir tahmini ve vb. Tüm
bu ölçütlerin kullanılması firmanın uluslararası pazara girme biçimine göre farklılık
gösterecektir.
Tahminlerin büyük bir kısmı uluslararası pazarlama araştırmalarıyla
mümkün olabilir. Tahminlerin güvenirliği ve geçerliliği; döviz kurlarındaki
değişikliğin hız ve oranlarına, vergilere ve işçi ücretlerine önemli ölçüde bağımlıdır.
Kotalar, gümrük tarifeleri veya kısıtlamalar da satışları etkileyen önemli
faktörlerdendir
Uluslararası Pazarlama Stratejisi Geliştirmenin Adımları Nelerdir?
YanıtlaSilBaşlıca Pazarlarda Yer Almak
Yalnızca kendi bölgesinde uluslararası ticaret yapıyor olmak, uluslararası bir şirket olmak anlamına gelmemektedir. Örneğin yalnızca Türk Cumhuriyetleri'nde faaliyet gösteren bir Türk şirketinin başarılı bir uluslararası şirket olabilmesi için ABD, Avrupa, Uzakdoğu gibi pazarlarda da faaliyet gösterebiliyor olması gerekir.
Ana Üründe Standardizasyon
Başarılı uluslararası markalara bakıldığında, en az bir temel ürünün, dünyanın her yanında aynı kalitede pazarlandığı görülür. Onlar, yerel ihtiyaçlara göre de farklı ürün ve markalar yaratabilir. Ancak temelde değişmeyen, ana markayı taşıyan üründür. Örneğin gıda sektöründeki uluslararası bir firmanın, dünyanın her yerinde aynı lezzette ve kalitede ürünlerine ulaşılabilir. Bu firma ana ürünü ya da ürünleri dışında, bardak, tişört gibi farklı ürünleri de pazarlayarak gelir sağlayabilir ve markanın tanınırlığını artırabilir.
Değeri Yüksek Faaliyetlerin Az Sayıda Ülkede Yoğunlaştırılması
Üretim süreçlerinde yapılan bazı yatırımlar, yüksek maliyetleri beraberinde getirir. Günümüz dünyasında, maddi değeri yüksek faaliyetlerin, her ülkede değil, birkaç uygun ülkede yürütülmesi, önemli stratejilerden biri olarak kabul edilmektedir. Örneğin, faaliyet gösterilen her ülkede fabrika kurmak yerine, bölgelere fabrika kurmak, doğru bir strateji olarak kabul edilir. Büyük uluslararası şirketler, Avrupa, Afrika, Ortadoğu, Uzakdoğu gibi gruplandırmalar yaparak, ana üretim merkezlerini her bölgede bir ülkeye taşımaktadır.
Bütünleşik Pazarlama Uygulanması
Başarılı uluslararası markaların ortak bir noktası, dünyanın her yerinde uygulayabildikleri temel bir pazarlama sistemlerinin olmasıdır. Dağıtımdan iletişime, üretimden paketlemeye kadar, standartları belirleyen bir ana şablon bulunur ve bu şablon, faaliyet gösterilen her noktada uygulanır. Aynı yöntem, iletişimde de kullanılır. Farklı kültürlere göre, farklı reklam filmleri çekilebilir, farklı iletişim araçları kullanılabilir, ancak ana mesaj her zaman aynıdır.
Rekabet Stratejilerinin Ülkeler Arasında Bütünleştirilmesi
Uluslararası şirketlerin rekabet stratejileri, ülkeden ülkeye taktiksel farklılıklar gösterse de, yaklaşım olarak bütünlük gösterir.
2013 Yılında Dünyanın En Çok Beğenilen Şirketleri
YanıtlaSilEn Beğenilen Şirketlerinden derler Dünya Top Ten (10) en son Listesi göre Fortune Dergisi 2013 Yılı için, hala Apple’ın Amerikan tarafından üst üste 6. Ardıl Yıl2013 Dünyanın En Beğenilen Şirketi olduğu ortaya çıkmıştır dergisi. Apple da dahil olmak üzere teknoloji devi rakiplerinin tüm dayak Google’ın listesinde, Amazon veIBM. Google hemen arkasında ve 8.01 genel puanı ile ikinci konumda sabitleme iken Apple, en üst konumda olan 8.24 genel bir skor var, diğer tarafta Amazon 7.28 genel puanı ile üçüncü konumda tutarak, diğer teknoloji şirketi IBM ise 7.37 arasında puan ile altıncı konuma sahiptir. Dünyanın En İyi On (10) Listesine dahil edilmiştir 4-teknoloji şirketleri dışında kalan şirketlerin çoğu 2013 yılının Şirketler 7.32 puan, 7.94 puan ile Starbucks, 7.18 puan ile 5.52 puan, Berkshire Hathaway ile Southwest ile Coca-Cola vardı Beğenilen , 7.0 puan ile 7.84 puan ve FedEx ile Walt Disney olmuştur.
ULUSLARARASI PAZARLAMA NEDİR VE ULUSLARARASI PAZARLARA YENİ GİREN BİR FİRMANIN KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ NELERDİR
YanıtlaSilUluslararası Pazarlama:Malların ve hizmetlerin ulusal sınırlar dışına pazarlanmasıdır.
Karakteristik özelliklerine bakacak olursak;
1)Uluslararası faaliyetler ulusal faaliyetlere ek olarak yapılır.
2)Uluslararası faaliyetlere uygun organizasyonel yapı ve planlamadan uzaktır.
3)Ulusak faaliyetlere ilişkin organizasyonel yapı "mamül "ve fonksiyonel temele dayanırken uluslararası faaliyetlere ilişkin organizasyonel yapı "coğrafi" alan esasına dayanır.
4)Lojistiğe ilişkin kararlar genelde ülke temelinde verilir.
5)Kaynakların tahsisi ülkelere göre yapılır.
Uluslararası Pazarlamaya Katılım Derecesi
YanıtlaSilFirmaların uluslararası pazarlamaya dört farklı seviyeden birini seçerek katılabilir ;
- Hiçbir şekilde uluslararası pazarlamaya katılmamak
- Sık olmayan uluslararası pazarlama
- Düzenli uluslararası pazarlama
- Global pazarlama faaliyetleri
Uluslararası Pazarlama Nedir?
YanıtlaSilPazarlamayı bir kazanç sağlama amacı ile seçilmiş müşteri gruplarının ihtiyaç ve isteklerini tatmin için kaynaklarının çözümlenmesi, planlanması, örgütlenmesi, kullanılması ve denetimi olarak tanımlayabiliriz. Uluslarası pazarlama ise bu çabaların uluslararası alanda yürütülmesidir. Pazarlamanın kökeni satıştır. Ancak kavram ve içerik olarak bu iki işlem artık birbirinden iyice ayrılmıştır. İlk toplumlar üretim fazlası oluşturur oluşturmaz ticaret olanaklarını araştırmaya ve önce takas yolu ile sonra da para karşılığı olarak ellerindeki ihtiyaç fazlası ürünleri satmaya başladılar.
ULUSLAR ARASI TİCARETİN BOYUTLARI
YanıtlaSilİkinci Dünya Savaşı”nın sonunda uluslararası ticareti özendirmek amacı ile kurulan GATTın (General Agreement on Tariffs and Trade – Gümrükler ve Ticaret Anlaşması) faaliyete geçtiği 1947″de 55 milyar dolar alan toplam dünya ihracatı, 1985 yılında 1.808 milyar dolara,1989 yılında ise 2891.1 milyar dolara ulaşmıştır. Bu rakamın % 74″ü sanayileşmiş ülkelerce, % 26″sı gelişmekte olan ülkeler tarafından üretilmiştir.
Sanayileşmiş ülkelerin ihracatı 1980 yılında 1251.6 milyar dolar iken 1989 yılında 2126.1 milyar dolar olarak gerçekteşmiştir.
Gelişmekte olan ülkelerin 1980 yılında 573.5 milyar dolar olan ihracatında,1987 yılına kadar sürekli bir düşüş kaydedilmiş,1987,1988 ve 1989 yıllarında artış sağlanarak 764.9 milyar dolara ulaşmıştır.
ULUSLARARASILAŞMA DERECESİ
YanıtlaSilyeni pazarlara girmeye karar veren firmalar için çok sayıda farklı strateji bulunmaktadır. bu giriş şekillerinin her birinde pazara nufüs etme derecesi farklı olur. İşletmelerin uluslararasılaşma dereceleri ile uluslararası pazarlamaya katılım dereceleri ve uluslararası pazarlara girişte kullanılacak stratejinin seçilmesi arasında önemli bir ilişki bulunmaktadır. Uluslararasılaşma derecesi ile ilgili olarak vurgulanması gereken temel nokta işletme faaliyetleri içerisinde dış pazarlara yönelik olarak yapılan çalışmaların ağırlığının belirlenmesidir.
ULUSLARARASI PAZARLAMA NEDİR ?
YanıtlaSilBir işletmenin kar saglamak için mal yada hizmetinin birden cok ülkedeki tüketicilere yada işletmelere akişini saglamak için giriştigi çeşitli eylemlere denir. Bir başka ifade ile mallarn ve hizmetlerın ulusal sınırlar dişinda pazarlanmasıdır ..
Uluslararası pazar araştırmasında aşağıdaki adımlar takip edilir:
YanıtlaSil Ürününüzü satabileceğiniz potansiyel pazarların belirlenmesi: Bu aşamadaki bilgiler çoğunlukla ikincil kaynaklardan elde edilebilir.
o Çeşitli yayınlardan potansiyel ülkelerle ilgili bilgi toplanmalıdır. Burada ihracat istatistiklerinin incelenmesi önemli bir yer tutar. İhracat istatistiklerine Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) web sitelerinden ulaşılabilir.
o Bu incelemenin ardından, işletmenin ürününün satılabileceği sekiz ila on kadar büyük ve hızlı büyüyen piyasa belirlenmelidir.
o Büyük ve hızlı büyüyen piyasaların yanında küçük ve büyüme potansiyeli yüksek birkaç piyasa da belirlenmelidir. Bu ülkeler yeni yeni dış piyasalara açılıyorsa işletme için önemli fırsatlar sunabilir. Çünkü bu tür piyasalarda işletmenin rekabet etmek zorunda kalacağı fazla miktarda rakibi bulunmaz.
o Tüm bu incelemelerin sonunda işletmenin hedef pazar olarak ayrıntılı araştırmaya alacağı ülkeler belirlenir.
Bir önceki aşamada belirlenen hedef pazarların ayrıntılı araştırması:
o Hedef pazarlarda işletmenin ürünü ile ikame ürünlere olan talebi etkileyen faktörler ayrıntılı olarak incelenmelidir. Bu inceleme sonucunda pazarın toplam büyüklüğü tespit edilir. Daha sonra bu talebin ne kadarının iç piyasadan, ne kadarının ithalatla karşılandığı veya karşılanabileceği araştırılır. Bu araştırmalar sonucunda hedef pazar için ithalat miktarı belirlenmiş olur. Bu aşamada özellikle aşağıdaki konularla ilgili ayrıntılı bilgi toplamak gerekir:
• Hedef pazarda ürünle ilgili pazar büyüklüğü ve pazarın büyüme trendi,
• Piyasanın yapısı,
• Hâlihazırda sunulan ürünler,
• Fiyatlama,
• Tüketici davranışları
Uluslararası Pazarınızı Nasıl Seçersiniz
YanıtlaSilŞirketin tüm yapısına etki edecek bir kararın, detaylı bir incelemeden sonra verilmesi gerekir. Uluslararası pazarlara açılmak ise bu kararların başında geliyor. Bu kararı pazar seçimi, pazar bölümlenmesi olanakları ile birlikte incelendiğinde dört farklı yaklaşım ile değerlendirmek mümkün. İlki az sayıda ülkede, birkaç pazar bölümüne yönelmek. Bu çifte yoğunlaşma, özellikle ürünün birçok ülkede belirgin gruplara cazip geldiği ve şirketin kaynaklarının çok geniş pazarlara yönelecek büyüklükte olmadığı durumlarda uygun olur. Ancak, başarıyı yakalamak için bölümlerin büyük ve istikrarlı olması gerekir.
İkinci bir seçenek ise az sayıda ülkede birçok pazar bölümünü hedef almak olabilir. Şirketin geniş bir ürün gamı varsa, bir reklam şemsiyesi, çoğu ürünü kapsıyorsa ve hedef alınan pazar boyutları büyük ise bu seçenek tercih edilebilir. Diğer yandan, birçok ülkede bir pazar bölümüne girmek, tek ürünlü şirketler için yararlı bir sonuç sağlayabilir. Bu yaklaşımlar içerisinde, son olarak, birçok ülkede, birçok pazar bölümünü hedef almak da düşünülebilir. Bu seçeneği kullanabilmek için, şirketin hem birçok bölüme cazip gelen ürün dağarcığı, hem de mali kaynakları olmalıdır.
ULUSLARARASILAŞMA DERECESİ: Bununla ilgili olarak vurgulanması gereken temel nokta,işletme faaliyetleri içerisinde dış pazarlara yönelik olarak yapılan çalışmaların ağırlığının belirlenmesidir.
YanıtlaSilulslararası pazarlara yeni giren bir firmanın temel karakteristikleri şunlardır;
YanıtlaSil1.uluslararası faaliyetlere ek olarak yapılır
2.uluslararası faaliyetlere uygun organizasyonel yapı ve planlamadan uzaktadır
3.uluslararası faaliyetlere ilişkin organizasyonel 'mamul' ve 'fonksiyonel' temele dayanırken ulslararası faaliyetlere ilişkin organizasyonel yapı 'cografi alan' esasına dayanır
4,firma bilgi transferi ve teknik bilgi yetersizligi sorunları ile karşılaşır
5.üst düzey yöneticiler agırlıklı olarak ulusal pazarlara bakış açısına sahptir
7.ulusal faaliyetlr uluslararası faaliyetlerden tamamen ayrılır
8.kaynakların tahsisi ulkelere göre yapılır
Firma, uluslararası pazarlamaya dört farklı seviyeden birini seçerek katılabilir;
YanıtlaSil-Hiçbir Şekilde Uluslararası Pazarlamaya Katılmamak,
-Sık Olmayan Uluslararası Pazarlama,
-Düzenli Uluslararası Pazarlama,
-Global Pazarlama Faaliyetleri
şeklinde sıralanabilir.
Uluslararası pazarlarda tecrübeli bir firmanın özellikleri nelerdir?
YanıtlaSil1- Uluslararası ve ulusal işler ayrımı ortadan kalkmıştr
2- Uluslararası faaliyerlere ilişkin organizasyon dikkatlice planlanmıştır,
3- Uluslararası ve ulusal faalıyetlere ilişkin organizasyonel yapı, aynı temele dayanır,
4- Bilgi transferleri ve teknik yeteneklerle ilgili büyü problemler ortadan kalkmıştır,
5- Lojistik kararları dünya çapında verılır,
6- Üst düzel yöneticiler ağırlıklı olarak uluslararası pazarlama yönelimlidir,
7- Her türlü faaliyet global organizasyon içinde biçimlenir,
8- Kaynakların tahsisi karmasık faalıyet alanı içerindeki fırsatlara göre yapılır.
Uluslararası Ticareti Engelleyici Koşullar
YanıtlaSilUluslararası ticaretin esası karşılaştırmalı üstünlük ilkesidir. Her ülke bazı
ürün ve hizmetleri diğer ürün ve hizmetlerden daha verimli şekilde üretebilir.
Ülkenin teknolojik gücü, nüfusunun eğitim ve kültür düzeyi, doğal kaynakları
ona bazı konularda üstünlük sağlar. Örneğin Türkiye hem buğday hem de
otomobil üretmektedir: Ancak ikliminin elverişli, tarım alanlarının geniş ve verimli
olması, Türkiye'nin buğdayı otomobilden daha verimli üretmesine neden
olmaktadır.
Bir ülkenin kaynaklarını en verimli biçimde kullanabilmek için onları avantajlı
olduğu sahalara yöneltmesi, bu sahalardan elde edeceği ihraç geliri ile de
dezavantajlı olduğu ürün ve hizmetleri ithal etmesi çıkarı gereğidir. Sonuçta
uluslararası ticaret doğmakta, bu ticarete katılan ülkelerin kaynakları daha
verimli şekilde kullanılmakta, tüketiciler daha ucuza ürün ve hizmet
alabilmektedirler.
Ancak, uygulamada çeşitli etkenler serbest uluslararası ticareti engelle-
mektedir. Devletler ulusal güvenlik amacıyla ekonomik avantajları olmayan
verimsiz alanlara yatırım yapmakta ve ithalatı zorlaştırıcı önlemlerle bu
sektörleri korumaktadırlar. Gene ülkenin üstünlüğe sahip olmadığı, devri geçmiş
sanayi sektörleri de işsizliğe yol açmamak için devlet bütçesinden yardım yani
sübvansiyon yoluyla ayakta tutulmakta, ithalatın rekabetinden gümrük duvarları
ile korunmaktadır. Bu çaba günümüzde özellikle gelişmiş ülkelerin dokuma ve
demir-çelik sanayilerinde izlenmektedir.
Gelişmekte olan ülkeler ise genellikle yeni kurdukları ama serbest
uluslararası ticaret ortamında yaşama şansına sahip olmayan çeşitli sanayi
sektörlerini ithalatı önleyerek kuvvetlendirmeye çalışmaktadırlar.
Pazarlama hepimizin günlük yaşamında karşımıza çıkmasına karşılık, farklı kişilere farklı anlamlar ifade eder, uygulayanlar tarafından dahi değişik anlamlarda kullanılabilen bir kavramdır. İşletmelerin iki temel fonksiyonlarından birincisi mal ve hizmetlerin üretimi, ikincisi ise bunların pazarlanmasıdır. Teknolojik ve ekonomik gelişmeler uzmanlaşmayı arttırmış, artan uzmanlaşma üretim ile tüketim arasında zaman, yer ve mülkiyet açılarından bazı farklılıkların oluşmasına neden olmuştur. Üretim ile tüketim arasındaki bu farklılıklar nasıl giderilebilir sorusu da işletmelerde pazarlamanın önemli bir rol oynadığını göstermektedir.
YanıtlaSilGünümüzde pazarlama anlayışı tüketici yönlüdür ve tüketici istek ve ihtiyaçlarının karşılanması üzerinde durur. Pazarlama faaliyetleri ise “Pazar bilgisi toplama”, “mamul-ürün planlama ve geliştirme”, “fiyatlandırma”, “tutundurma” ve “dağıtım” şeklinde beş ana grupta toplanabilir. Son yıllarda önem kazanan küreselleşme eğilimi doğrultusunda uluslararası pazarlama “global” tüketici istek ve ihtiyaçlarının yerli ve uluslararası rakip işletmelerden daha iyi bir şekilde belirlenmesi, karşılanması ve pazarlama faaliyetlerinin makro bir çevrede koordine edilmesidir. Başka bir ifade ile; uluslararası pazarlama, işletme amaçlarına ulaşmayı sağlayacak değişimi ger çekleştirmek üzere malların, hizmetlerin, fikirlerin (düşüncelerin) geliştirilmesi, fiyatlandırılması ve dağıtılmasına ilişkin olarak birden çok ülkede yapılan planlama ve uygulama sürecidir.
Uluslararasılaşma Derecesi
YanıtlaSilYeni pazarlara girmeye çalışan frimalar için birçok farklı strateji bulunmaktadır.Bu giriş şekillerinin
her birinde pazara nüfuz etme derecesi farklı olur.Uluslararası pazarlara yeni giren bir frimanın temel
karakteristikleri şu şekilde sıralanabilir.
1.Uluslararası faaliyetler ulusal faaliyetlere ek olarak yapılır.
2.Uluslararası faaliyetlere uygun organizasyonel yapı ve planlamadan uzaktadır.
3.ulusal faaliyetlere ilşkin organizasyonel yapı "mamul" ve "fonksiyonel" temele dayanırken, uluslararası
faaliyetlere ilişkin organizasyonel yapı " coğrafi alan " esasına dayanır.
4.Lojistiğe işikin kararlar genelde ülke temelinde verilir.
5.Kaynakların tahsisi ülkelere göre yapılır.
Uluslararası pazarlarda tecrübeli bir frima ise daha farklı özellikler gösterir:
1.uluslararası ve ulusal işler ayrımı ortadan kalkmıştır.
2.Uluslararası faaliyetlere ilişkin organizasyon dikkatlice planlanmıştır.
3.Lojistik kararları dünya çapında verilir.
uluslararası pazarlama:1)malların ve hizmetlerin ulusal sınırlar dışına pazarlanmasıdır.
YanıtlaSil2)bir firmanın mallarının ve hizmetlerinin birden çok ülkeye akışını düzenleyen faaliyetlerdir
Yirminci yüzyılda ulusal pazarların özellikle sanayileşmiş ülkelerde büyük
YanıtlaSilboyutlara erişmesi satış çalışmalarının yönlendirilmesi için pazar araştırmasını
gerekli kıldı. Satış firmaları alacakları kararlarda yanılgı rizikosunu azaltabilmek
için değişik tüketici gruplarının ihtiyaç ve isteklerini, firmanın ürünlerine olan
tepkilerini araştırmaya başladılar. Bu iş için birçok firmada pazar araştırması
bölümleri kuruldu.
Bu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilUluslararası Pazarlama Planı Nasıl Hazırlanır?
YanıtlaSilİhracat sürecinde ilk tamamlanması gereken adım, detaylı bir pazarlama planlamasının yapılmasıdır.
Bir pazarlama planı içerisinde size yol haritası oluşturabilecek şu başlıklar bulunur:
Hedef Pazarların Tanımlanması
* Ekonomik çevre
* Ekonomik sistem
* Pazarın gelişmişlik durumu (gelir düzeyi, kişi başı gelir vb.)
* Önemli ekonomik göstergeler (dış ödemeler dengesi, dış ticaret dengesi vb.
Ticari Çevre
* Ticari yapı (ülke ticaret ortakları ve ürünlerine göre ithalat ve ihracat durumları)
* Türkiye ile olan ticari ve hukuksal yapı
* İhraç ürün için kullanılacak pazar araştırma sürecinin tanımlanması
Bölgesel ve Öncelikli Ticari Anlaşmalar
* Uluslararası ticaret örgütlerine üyelik
* Öncelikli ticaret anlaşmalarına ve bölgesel ekonomik entegrasyonlarına üyelik
* Üyeliğin ve ihraç edilecek ürüne olan uygulamalarının tanımlanması
* Varsa Türkiye ile olan ticari anlaşmalar ve ihraç edilecek ürüne olan uygulamaları
Sosyal ve Kültürel Çevre
* Tutum, inanç, değer, estetik, tat tercihleri, dil ve iletişim (yalnız ürünle ilgili olanlar)
* Toplumun kültürel yönelimi ihraç edilecek olan ürüne olan uygulamaları
Politik, Yasal ve Kural Koyucu Çevre
* Politik kültür ve yapının özet tanımı
* Ülkenin politik riski
* Ülke yönetiminin yabancı işletme ve yatırımlara yaklaşımı
* Yasal sistemin genel tanımı
* Anlaşmazlık durumundaki mevcut alternatifler
* Kural koyucu çevrenin ihraç ürününe olan uygulamalarının özet olarak tanımlanması
Kaynak (Sourcing) Stratejileri
* Türkiye’deki ihracatı destekleyen yönetim politikaları
* Türkiye’deki ithalatı engelleyen yönetim politikaları ve uygulamaları
* İhraç edilen ürüne uygulanan tarifeler
* İhraç edilen ürüne uygulanan gümrük ve fiyatlandırmalar
* Ürünün ihracında önerilen anahtar ihraç iştirakçileri
* Önerilen ihraç finansmanı ve ödeme yolları
Rekabetçi Avantaj Analizi
* Ülke pazarındaki rekabeti etkileyen önemli güçler
* İhraç ürün için önerilen genel stratejiler
Ürün ve Marka Stratejileri
* Ürünün tanımlanması
* Ürün tipi
* Sebebi ile birlikte ürün için önerilen marka
* Ürüne olan genel tutum
* Ürünün aynen ya da pazara göre adapte edilip edilmeyeceği ile ilgili önerilen stratejik
* Alternatifler. Neden ve nasıl?
* Önerilen ürün test etme metotları
Fiyatlama Stratejileri
* Önerilen fiyatlandırma amacı ve stratejisi
* Ürün için önerilen fiyat eskalasyon tablosu
* Önerilen fiyata ve etkilerine olan önemli etmenler
* Fiyatlama politikası
Dağıtım Stratejisi
* Amaçlar ve kısıtlamalar
* Dağıtım kanalının tanımlanması
* Perakende satışta kullanılabilecek kategoriler
* Perakende pazarına giriş stratejisi
* Ürünün fiziksel dağıtımı ve lojistik yönetimi
Reklam ve Pazarlama İletişimi Çalışmaları
* Kültürel, teknolojik vb. gibi önemli hususlar
* İçeriğin aynen kullanımı ya da adaptasyonu
* Önemli fikir ve örnek kopya
* Medya ilişkileri
* Halkla ilişkiler ve tanıtım aktiviteleri.
Başlıca Pazarlarda Yer Almak
YanıtlaSilYalnızca kendi bölgesinde uluslararası ticaret yapıyor olmak, uluslararası bir şirket olmak anlamına gelmemektedir. Örneğin yalnızca Türk Cumhuriyetleri'nde faaliyet gösteren bir Türk şirketinin başarılı bir uluslararası şirket olabilmesi için ABD, Avrupa, Uzakdoğu gibi pazarlarda da faaliyet gösterebiliyor olması gerekir.
Ana Üründe Standardizasyon
Başarılı uluslararası markalara bakıldığında, en az bir temel ürünün, dünyanın her yanında aynı kalitede pazarlandığı görülür. Onlar, yerel ihtiyaçlara göre de farklı ürün ve markalar yaratabilir. Ancak temelde değişmeyen, ana markayı taşıyan üründür. Örneğin gıda sektöründeki uluslararası bir firmanın, dünyanın her yerinde aynı lezzette ve kalitede ürünlerine ulaşılabilir. Bu firma ana ürünü ya da ürünleri dışında, bardak, tişört gibi farklı ürünleri de pazarlayarak gelir sağlayabilir ve markanın tanınırlığını artırabilir.
Değeri Yüksek Faaliyetlerin Az Sayıda Ülkede Yoğunlaştırılması
Üretim süreçlerinde yapılan bazı yatırımlar, yüksek maliyetleri beraberinde getirir. Günümüz dünyasında, maddi değeri yüksek faaliyetlerin, her ülkede değil, birkaç uygun ülkede yürütülmesi, önemli stratejilerden biri olarak kabul edilmektedir. Örneğin, faaliyet gösterilen her ülkede fabrika kurmak yerine, bölgelere fabrika kurmak, doğru bir strateji olarak kabul edilir. Büyük uluslararası şirketler, Avrupa, Afrika, Ortadoğu, Uzakdoğu gibi gruplandırmalar yaparak, ana üretim merkezlerini her bölgede bir ülkeye taşımaktadır.
Bütünleşik Pazarlama Uygulanması
Başarılı uluslararası markaların ortak bir noktası, dünyanın her yerinde uygulayabildikleri temel bir pazarlama sistemlerinin olmasıdır. Dağıtımdan iletişime, üretimden paketlemeye kadar, standartları belirleyen bir ana şablon bulunur ve bu şablon, faaliyet gösterilen her noktada uygulanır. Aynı yöntem, iletişimde de kullanılır. Farklı kültürlere göre, farklı reklam filmleri çekilebilir, farklı iletişim araçları kullanılabilir, ancak ana mesaj her zaman aynıdır.
Rekabet Stratejilerinin Ülkeler Arasında Bütünleştirilmesi
Uluslararası şirketlerin rekabet stratejileri, ülkeden ülkeye taktiksel farklılıklar gösterse de, yaklaşım olarak bütünlük gösterir.
Uluslararası pazarlara giriş stratejileri ve makro pazarlama
YanıtlaSilYoğun bir rekabetin varolduğu günümüz global pazarlarında başarılı olabilmek için bu pazarlara açılmak isteyen tüm kişi veya kuruluşların her şeyden önce, rekabet ortamını iyi tanımaları ve çağdaş bir pazarlama anlayışını benimsemeleri gerekir.
21. yüzyılda dünyada hızla meydana gelen küreselleşme süreciyle beraber, işletmelerin uluslararası hale gelmesi eğilimi her zaman olduğundan daha fazladır. Özellikle gelişmiş ülkelerdeki işletmeler uluslararası pazarlara doğru genişlemektedirler. Artık günümüz gelişen teknolojisiyle, her gün etkisini üzerimizde daha fazla hissettiğimiz küreselleşmenin, işletmeleri de yeni ve daha çağdaş ticaret ve pazarlama anlayışları benimsemek ve uygulamak durumunda bıraktığı görülmektedir. Küreselleşmenin dışında kalan, globalleşen pazarları görmezden gelen işletmelerin ayakta kalamadıkları, başarıyı yakalayamadıkları açıkça görülmektedir. Küreselleşen pazarlarda, alışılmış ulusal ve bölgesel farklılıklar ortadan kalkmaktadır. Bir işletmenin, modası geçmiş, geçen yılın modellerini az gelişmiş ülkelere sattığı günler tarihe kavuşmaktadır. İşletmeler, yüzeysel, bölgesel ve uluslararası farklılıkları görmezlikten gelerek dünyayı tek büyük bir pazar olarak kabul edip, öyle faaliyet göstermeyi öğrenmelidirler.
Uluslararası Pazara Girme Yöntemleri
YanıtlaSilUluslararası pazarlara başlıca şu yollarla girilebilir:
İhracaat
Uluslararası pazarlara girmenin en basit yoludur. İhracat yapacak
ülkede üretilen mal yabancı ülkede satılır. Malda önemli bir değişiklik
yapılmaz, işletmenin örgüt biçimi değiştirlmez ve yeni yatırım yapılmaz. Bu
yöntem genelde fırsatçılığa dayanır. Genellikle ya da zaman zaman üretim
fazlası yabancı ülkelere satılır.
a) Dolaylı ihracat: İhracata yeni başlayan üretim işletmelerinin özellikle
başvurdukları yöntemdir.
b) Doğrudan ihracat: Yabancı alıcılar yerli üreticiye başvurup malını
doğrudan satın almak istediklerinde, üretici doğrudan ihracat yapma olanağına kavuşur.
--Ortaklaşa Girişimler
Ortak girişimler; patent alma anlaşmalarıyla çok benzeşmektedir.Ortak
girişimde yerel firma yabancı şirketin bir kısmını satın alır ya da tek ve
bağımsız bir varlık yaratmak için yabancı bir şirketin bünyesine katılır.