8 Ekim 2013 Salı
Uluslararası Pazara Giriş Kararı
Dış pazarların geniş, çok çeşitli ve çok boyutlu olmaları, rekabetçi olunabildiği ölçüde yurt içi pazardaki ile karşılaştırılamayacak derecede büyük satış ve kar imkânı sağlar ve bu dış pazarlara çekici güç etkisi yapar. Büyüme amacı ile değil de, işletmenin sadece varlığını sürdürebilmesi için dışa açılmasının şart olduğu durumlar da olabilir. Ülkede hükümetin koyduğu sınırlamalar işletmeleri dış pazarlara itebilir.
İhracata ve diğer dış açılma şekillerine verilen teşvikler de dış pazarlara açılarak büyümeyi çekici yapar. İşletmelerin uluslararası pazarlara girmelerini olumlu etkileyen diğer bir faktör de, bu pazarlarda görülen küreselleşme olgusudur. İletişim ve ulaşım teknolojilerinde kaydedilen hızlı gelişmeler, özellikle genç kuşak insanlarda zevklerin ve tercihlerin gitgide birbirlerine benzemesi sonucunu doğurmaktadır. Pazarların küreselleşmesi de, pazar bölümlendirme, yerel markalar ve küçük ölçekli üretim yerine, standardizasyona, standart mal ve markaların küresel düzeyde büyük ölçekli olarak daha düşük maliyetlerle üretimine yol açmaktadır.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Uluslararası Pazarlamada Dikkate Alınması Gereken Çevreler
YanıtlaSil-demografik çevre,
-ekonomik çevre,
-yasal çevre,
-ekolojik çevre,
-politik çevre,
-sosyo-kültürel çevre,
-teknolojik çevre,
-finansal çevre,
-rekabet çevredir.
Firma yetkilileri uluslararası pazara giriş kararını üç yaklaşımdan birini seçerek verebilir:
YanıtlaSil-saf ( naive) yaklaşımı,
-pragmatik yaklaşım,
-stratejik yaklaşım.
İşletmenin uluslar arası pazarlara girme kararı verdikten sonra yapması gereken ilk işlem, uluslar arası Pazar çevresini analiz etmek ve bu analiz sonucunda en uygun ülke pazarına girmektir. Uluslar arası pazarlamada dikkate alınması gereken çevreleri;
YanıtlaSilDemografik çevre
Ekonomik çevre
Sosyo-kültürel çevre
Yasal çevre
Politik çevre
Teknolojik çevre
Finansal çevre
Ekolojik çevre
Rekabet çevresi
şeklinde sıralayabiliriz.
Uluslar arası pazarlamada firmanın vermesi gereken kararlar altı başlıkta toplanmaktadır.
YanıtlaSilUluslararası Pazarlama Çevresinin İncelenmesi
Uluslar arası Pazarlara Girip Girmeme Kararı
Hangi Pazarlara Girileceği Kararı
Pazara Hangi Yöntemle Girileceği Kararı
Pazarlama Programı Kararı
Pazarlama Örgütlenme Kararı
Uluslararası pazara giriş kararını yaparken üç yaklaşımdan biri seçilir;
YanıtlaSil1)Saf(naive)yaklaşım:Her bir yabancı pazara aynı yöntem ile girer.
2)Pragmatik yaklaşım:Riskli yöntemleri seçerek yeni bir pazara bu yöntemin yetersiz kaldığında başka yöntemler seçebilir.Faydacılık ön plandadır.
3)Stratejik yaklaşım:En doğru yöntemi seçerek yabancı pazara girmeye çalışır.
Firmaların uluslararasılaşmaya zorlayan faktörler;
YanıtlaSil-global firmaların yerel pazara girerek daha kaliteli ve ucuz ürünleri tüketicilere sunmaları
-yabancı pazarların firmaya daha fazla fırsatlar yaratması
-üretimde ölçek ekonomisi yaratabilmek için çok sayıda müşteri bulma ihtiyacı
-tek bir pazara bağımlı kalmama isteği
-tüketicilerin yurt dışına gitme ve orada ürünlerini bulma istekleri
firma yetkilileri uluslararası pazara giriş kararını üç yaklaşımdan birini şeçerek verebilir.bunlar;
YanıtlaSil-saf(naive) yaklaşım
-pragmatik yaklaşım
-stratejik yaklaşım
Uluslararası Pazara Giriş Kararı
YanıtlaSilDış pazarların geniş, çok çeşitli ve çok boyutlu olmaları, rekabetçi olunabildiği ölçüde yurt içi pazardaki ile karşılaştırılamayacak derecede büyük satış ve kar imkânı sağlar ve bu dış pazarlara çekici güç etkisi yapar. Büyüme amacı ile değil de, işletmenin sadece varlığını sürdürebilmesi için dışa açılmasının şart olduğu durumlar da olabilir. Ülkede hükümetin koyduğu sınırlamalar işletmeleri dış pazarlara itebilir. İhracata ve diğer dış açılma şekillerine verilen teşvikler de dış pazarlara açılarak büyümeyi çekici yapar. İşletmelerin uluslararası pazarlara girmelerini olumlu etkileyen diğer bir faktör de, bu pazarlarda görülen küreselleşme olgusudur. İletişim ve ulaşım teknolojilerinde kaydedilen hızlı gelişmeler, özellikle genç kuşak insanlarda zevklerin ve tercihlerin gitgide birbirlerine benzemesi sonucunu doğurmaktadır. Pazarların küreselleşmesi de, pazar bölümlendirme, yerel markalar ve küçük ölçekli üretim yerine, standardizasyona, standart mal ve markaların küresel düzeyde büyük ölçekli olarak daha düşük maliyetlerle üretimine yol açmaktadır.
İHRACATTA DIŞ PAZARLARA GİRİŞ YOLLARI VE STRATEJİLERİ
YanıtlaSilYoğun bir rekabetin var olduğu günümüz küresel pazarlarında başarılı olabilmek için bu pazarlara açılmak isteyen tüm kişi veya kuruluşların her şeyden önce, rekabet ortamını iyi tanımaları ve çağdaş bir pazarlama anlayışını benimsemeleri gerekir.
21. yüzyılda dünyada hızla meydana gelen küreselleşme süreciyle beraber, işletmelerin uluslararası hale gelmesi eğilimi her zaman olduğundan daha fazladır. Özellikle gelişmiş ülkelerdeki işletmeler uluslararası pazarlara doğru genişlemektedirler. Artık günümüz gelişen teknolojisiyle, her gün etkisini üzerimizde daha fazla hissettiğimiz küreselleşmenin, işletmeleri de yeni ve daha çağdaş ticaret ve pazarlama anlayışları benimsemek ve uygulamak durumunda bıraktığı görülmektedir. Küreselleşmenin dışında kalan, küreselleşen pazarları görmezden gelen işletmelerin ayakta kalamadıkları, başarıyı yakalayamadıkları açıkça görülmektedir. Küreselleşen pazarlarda, alışılmış ulusal ve bölgesel farklılıklar ortadan kalkmaktadır. Bir işletmenin, modası geçmiş, geçen yılın modellerini az gelişmiş ülkelere sattığı günler tarihe kavuşmaktadır. İşletmeler, yüzeysel, bölgesel ve uluslararası farklılıkları görmezlikten gelerek dünyayı tek büyük bir pazar olarak kabul edip, öyle faaliyet göstermeyi öğrenmelidirler.
Günümüzde hem Türkiye’de hem diğer ülkelerde özellikle 1980’lerin başından beri hayli yoğun biçimde işletmelerin uluslararası pazarlara açılması, uluslararasılaşma, hatta küreselleşme eğilimi görülmektedir. Bu gelişmelerin başlıca nedenleri arasında iç pazarların durgunluğu, ülke içinde hükümet sınırlamaları veya dış pazarlara açılmaya verilen teşvikler, dış ülkelerde yabancılara konulan ticari engellerin gitgide azalması ve pazarların küreselleşme eğilimi sayılabilir.
Uluslararası giriş stratejilerine karar verirken, aşağıdaki faktörler göz önüne alınır:
YanıtlaSil1- Pazarın büyüklüğü, özellikleri, rekabet durumu ve fırsatları
2- Politik ve ekonomik durum
3- Taşıma maliyetleri ve vergiler
4- Fiziksel ve kültürel yakınlıklar
5- Finansal gereksinimler
6- Devletin kısıtlamaları, kanunlar ve yasal zorunluluklar
7- Risk, kar potansiyeli
Pazarlama örgütleme kararı :
YanıtlaSilFirmalar uluslararası pazarlama faaliyetlerini genellikle üç farklı örgütlenme içerisinde yürütür.En basit hali firmada ihracat bölümü oluşturulmasıdır.Uluslararası alanda faaliyetler arttıkça firma içinde uluslararası işleri yürütecek ayrı bir birim oluşturulur.En gelişmiş hali ile firma global bir örgütlenme yoluna gider.
Çağdaş Pazarlama Anlayışı
YanıtlaSilBenimsemiş olan bir işletme ürettiğini müşterilerine satmak yerine onun arzu ettiği mal ve hizmetleri üretmeye çalışır ve maddi ve beşeri tüm olanakları seferber eder.Bu bağlamda pazarlamanın esaslarını pazar bilgisi toplama yeni mamul geliştirme,fiyatlama,tutundurma oluşturmaktadır.
Doğrudan İhracat
YanıtlaSilİhracatçı firmanın yurt içindeki firmalardan yararlanmaksızın mal ve hizmetlerini uluslararası hedef pazarlara ulaştırması durumuna doğrudan ihracat denir.
Uluslararası Pazarlarda Toptancılık ve Perakendecilik
YanıtlaSilİhracatçı firma uluslar arası pazardaki bir toptancıya doğrudan ulaşmak suretiyle yurt dışı satışlarını gerçekleştirebilmektedir.Uluslararası pazarlara girişte toptancılar kendi namına yada bir başkasının adına ihracatçı firmalardan malları satın alarak bunları başka ticari yada imalatçı işletmelere satan ticari kuruluşlardır.
Franchising Kontrol Aşaması Nasıl Olmalıdır?
YanıtlaSilKontrol açısından lisans anlaşmaları daha fazla serbestliğe sahiptir.Lisans alan lisans verene dönmeksizin veya bu açıdan fazla bir sorun yaşamadan lisansı bir başka firmaya devredebilir.Buna karşılık franchising de franchise alan çok sıkı bir şekilde seçilir ve anlaşma süresi boyunca belirlenen performans standartları esas alınarak sürekli kontrol altında tutulur.
Anahtar Teslim Projelerde Fiyatlandırma
YanıtlaSilAnahtar teslim projeleri sadece tek bir ürünü değil bir ürünler sepetini ve ilgili planlama ve yürütme hizmetlerini kapsadığından satıcı tarafından fiyatlandırılması oldukça güç bir iştir.Fiyatın hem satıcının masraflarını karşılayıp belirli oranda kar etmesini sağlayacak hem de alıcıya cazip gelecek bir oranda belirlenmesi gerekmektedir.
Sözleşmeye dayalı giriş yöntemleri ;
YanıtlaSil-Lisans anlaşmaları
-Franchising
-Sözleşmeli üretim
-Anahtar teslim projeler
-Yönetim sözleşmesi
-Montaj operasyonları
ULUSLARARASI PAZARLAMA ÇEVRELERİ VE SOSYO KÜLTÜREL YAPI
YanıtlaSilUluslararası pazarlama sadece dış satım olarak düşünülmeyip, tüm ulusal faaliyetlerin yurtdışında da gösterilmesi olarak yorumlanmalıdır. Uluslararası pazarlama faaliyetlerinin evrensel boyutta sürdürülmesi, ürün, fiyat, dağıtım ve promosyon gibi ( 4P ) pazarlama bileşenleri stratejilerinin yurtdışı pazarlarda dikkate alınarak organize edilmesini gerektirecektir.
İşletmenin uluslar arası pazarlara girme kararı verdikten sonra yapması gereken ilk işlem, uluslar arası pazar çevresini analiz etmek ve bu analiz sonucunda en uygun ülke pazarına girmektir. Uluslar arası pazarlamada dikkate alınması gereken çevreleri;
- Demografik çevre
- Ekonomik çevre
- Sosyo-kültürel çevre
- Yasal çevre
- Politik çevre
- Teknolojik çevre
- Finansal çevre
- Ekolojik çevre
- Rekabet çevresi
şeklinde sıralayabiliriz.
FRANCHİSİNG NEDİR ?
YanıtlaSilBir markanın imtiyaz sahibi, belli şartlar dahilinde işin yönetim ve yürütülmesine ilişkin destek sağlayarak, belirli bir maddi bedel karşılığında, bağımsız yatırımcılara markasını kullandırabilir. Bu iş ilişkisine “franchising” denir.
Franchising sisteminde, imtiyaz sahibi, markasının kullanım iznini, o markanın yüksek itibarı, güçlü kurumsal kimliği ve bilinirliğinden faydalanmak isteyen, bir başka yatırımcıyla paylaşabilir. Bu sayede, bağımsız yatırımcı, bir bedel karşılığında, güçlü bir imajı olan ve daha önceden müşteriler tarafından tanınan bir markayı kullanma hakkı kazanmış olur. Ancak bu kullanımda imtiyaz sahibinin koyduğu ve markanın franchise bayiliğini alan yatırımcının uymak zorunda olduğu kurallar vardır. Bu kurallar, o işletmenin logosunu, sloganını ve kurumsal kimliğini devam ettirme, işletmenin iç dizaynını belirlenen standart şekilde dekore ettirme, kıyafet yönetmeliği gibi çeşitli konularda olabilir.
İlk olarak Amerika Birleşik Devletleri’nde uygulanmaya başlanan franchising, verimli ve karlı bir sistem olması sayesinde tüm dünyaya kısa sürede yayıldı ve bütün dünya ülkeleri tarafından her sektörde geniş yer edindi. Bunun nedeni, franchising sistemi kullanan markaların, rakiplerinin açık ara farkla önlerine geçmiş olmaları ve artık pazarlama dünyasındaki yarışın franchise markaların arasında yaşanmasıdır. Günümüzde, hızla artan ve tüketimin kalbi sayılan alışveriş merkezleri, zincir marka olmayan işletmelere yer vermek dahi istemiyorlar.
Uluslararası Pazara Giriş Kararı
YanıtlaSilDış pazarların geniş, çok çeşitli ve çok boyutlu olmaları, rekabetçi olunabildiği ölçüde yurt içi pazardaki ile karşılaştırılamayacak derecede büyük satış ve kar imkânı sağlar ve bu dış pazarlara çekici güç etkisi yapar. Büyüme amacı ile değil de, işletmenin sadece varlığını sürdürebilmesi için dışa açılmasının şart olduğu durumlar da olabilir. Ülkede hükümetin koyduğu sınırlamalar işletmeleri dış pazarlara itebilir. İhracata ve diğer dış açılma şekillerine verilen teşvikler de dış pazarlara açılarak büyümeyi çekici yapar. İşletmelerin uluslararası pazarlara girmelerini olumlu etkileyen diğer bir faktör de, bu pazarlarda görülen küreselleşme olgusudur. İletişim ve ulaşım teknolojilerinde kaydedilen hızlı gelişmeler, özellikle genç kuşak insanlarda zevklerin ve tercihlerin gitgide birbirlerine benzemesi sonucunu doğurmaktadır. Pazarların küreselleşmesi de, pazar bölümlendirme, yerel markalar ve küçük ölçekli üretim yerine, standardizasyona, standart mal ve markaların küresel düzeyde büyük ölçekli olarak daha düşük maliyetlerle üretimine yol açmaktadır.
Kotle, Armstrong, Saunders ve Wong'a göre, uluslararası pazarlamada verilmesi gereken kararlar
YanıtlaSilaltı başlıkta toplanmaktadır.
- Uluslararası pazarlama çevresinin incelenmesi,
- Uluslararası pazarlara girip girmeme kararı,
- Hangi pazarlara girileceği kararı,
- Pazara hangi yöntemle girileceği kararı,
- Pazarlama programı kararı,
- Pazarlama örgütlenme kararı,
DOLAYLI İHRACAT NEDİR?
YanıtlaSilGerekli personel ve kaynağı olmayan ve ihracat yapmak isteyen firmalar, komisyoncu, acenta,dış ticaret şirketleri, lokal alım ofisleri vasıtasıyla ihracat yapabilirler.
Çeşitli avantajları vardır ;
-Firma konusunda uzman olduğu kendi üretimine odaklanabilmekte, ihracatın hukuki ve teknik yönlerini aracıya bırakmaktadır. Böylelikle hem kendi adına hem de ihracat adına daha fazla fayda sağlayabilmektedir.
-aynı zamanda aracının bu pazardaki deneyimlerinden de yararlanabilmektedir.
Dolaylı ihracat'ın dezavantajları;
-Kendi çıkarlarını güden bir aracınızın olma durumunda, mal üzerindeki kontrolünüzü kaybetme riskiniz vardır.
-Kötü niyetli bir aracı ile çalışma şansızlığı ve sonucunda katlanılan kayıplar.
Hangi Pazarlara Girileceği Kararı:işletme uluslar arası pazarlara girmaden önce kendi pazarlama amaç ve politikalarını belirlemeli ve bunların doğrultusunda hangi pazarlara gireceğine karar vermelidir.genellikle firmaların en tercihettiği yöntem ,uluslararası pazarlmaya küçük çapli başlayıp,daha sonra genişlemektir.Böylelikle başlangıçta risk düşük tutulacak ve başarıya ulaşıldıkça büyümeye devam edilecektir.firmanın erişmeye çalıştığı satış hacmi ,uluslararasıpazarlamanın firmanın işlerinin ne kadarını kapsayacağı ,kaç farklı pazara gireceği ne tür pazarlara girilmek istendiğivb. konularverilecek kararlarda etkili olmaktadır.
YanıtlaSiluluslararası pazarlama çevresinin incelenmesi:yeni pazarlar aramakta olan bir firma öncelikle uluslararası pazarlama çevresini inceleyerek işe başlamalıdır. incelenecek çevreler arasında :uluslararası ticaret sistemi,Dünya Ticaret Örgütü ve GATT,serbest ticaret bölgeleri ,ekonomik çevre politik -yasal çevre,kültürel çevre ve teknolojik çevre bulnumaktadır.
YanıtlaSilUluslararası pazarlamada dikkate alınması gereken çevreler:
YanıtlaSil-Ekonomik çevre
-Rekabet çevresi
-Finansal çevre
-Demografik çevre
-Teknolojik çevre
-Ekolojik çevre
-Yasal çevre
-Politik çevre
-Sosyo-kültürel çevre
’Franchising’’ kelimesinin dünya literatüründe yerel karşılıkları yoktur ve bu nedenle tüm dillerde aynı şekilde kullanılmaktadır. Kelime, Ingilizcedeki serbest bırakmak anlamına gelen ‘’to free’’ kelimesinden türetilmiştir. Frachising, belirli bir bölgede bir firmanIn ürününü veya hizmetini satmak için verilmiş olan yasal izindir. Franchising lisans anlaşmasının özel bir türüdür. Franchising sözleşmesi ile franchise veren fracnhise alana kendi adına yapma imkanını belirli bir ücret karşılığında verir.
YanıtlaSilkotler, armastrong, saunders, ve vong a göre uluslararası pazarlamada verilmesi gereken kararlar altı baslık altında toplanmaktadır;
YanıtlaSil1.uluslararası pazarlama çevresinin incelenmesi
2.uluslararası pazarlara girip girmeme kararı
3.hangi kararlara girilecegi kararı
4.hangi yöntemle girilecegi kararı
5.pazarlama programı kararı
6.pazarlama örgütlenme kararı.
Kambiyo Sınırlamaları
YanıtlaSilUluslararası ticaretin esası karşılaştırmalı üstünlük ilkesidir. Her ülke bazı
ürün ve hizmetleri diğer ürün ve hizmetlerden daha verimli şekilde üretebilir.
Ülkenin teknolojik gücü, nüfusunun eğitim ve kültür düzeyi, doğal kaynakları
ona bazı konularda üstünlük sağlar. Örneğin Türkiye hem buğday hem de
otomobil üretmektedir: Ancak ikliminin elverişli, tarım alanlarının geniş ve verimli 7
olması, Türkiye'nin buğdayı otomobilden daha verimli üretmesine neden
olmaktadır.
Bir ülkenin kaynaklarını en verimli biçimde kullanabilmek için onları avantajlı
olduğu sahalara yöneltmesi, bu sahalardan elde edeceği ihraç geliri ile de
dezavantajlı olduğu ürün ve hizmetleri ithal etmesi çıkarı gereğidir. Sonuçta
uluslararası ticaret doğmakta, bu ticarete katılan ülkelerin kaynakları daha
verimli şekilde kullanılmakta, tüketiciler daha ucuza ürün ve hizmet
alabilmektedirler.
Ancak, uygulamada çeşitli etkenler serbest uluslararası ticareti engelle-
mektedir. Devletler ulusal güvenlik amacıyla ekonomik avantajları olmayan
verimsiz alanlara yatırım yapmakta ve ithalatı zorlaştırıcı önlemlerle bu
sektörleri korumaktadırlar. Gene ülkenin üstünlüğe sahip olmadığı, devri geçmiş
sanayi sektörleri de işsizliğe yol açmamak için devlet bütçesinden
Döviz tahsisine konan sınırlamalar, ithalata uygulanan farklı kurlar ve
ithalatta alınan teminatlar da maĐi yöntemlerle ithalatın sınırlanmasına yöneliktir.
DOĞRUDAN İHRACAT
YanıtlaSilSatıcı / ihracatçı tek başına, ihracat işlemlerini hiçbir aracı firma kullanmadan gerçekleştirir. Bu durumda,satıcı/ihracatçı ihracat ile ilgili tüm sorumluluğu üstlenmiş olur.
Direkt ihracat için firma içinde bir ihracat departmanının oluşturulması gerekmektedir.
Direkt ihracat'ın avantajları şunlardır
-Şirket tüm ihracat aşamalarını kontrol edebilir
-Aracı kullanmadığı için kar marjını arttırmaktadır
-Alıcı ile yakın ilikşi kurup, uzun vadeli çalışma imkanı sağlar
Direkt ihracat'ın dezavantajları ise şunlardır;
-Tüm direkt risklere maruz kalabilmektedir.
-Başarılı olabilmek için sağlayacağı faydadan daha fazla zaman,emek ve kaynak harcamak zorunda kalabilmektedir.
ACENTA
YanıtlaSil(Agency) İtalyanca’daki "agente" kelimesinden geçmiştir. Belirli bir yer veya bölge içinde sürekli olarak bir firma adına sözleşmelere aracılık eden ya da bu sözleşmeleri o firma adına yapmayı meslek edinen kişiye acenta ve bu tür işletmelere de acentalık denir. Acentanm özellikleri, bağımsızlık, süreklilik ve bir başka işletme adına alım - satım sözleşmelerine aracılık etmektir. Acentanın, adına sözleşme yaptığı firma ile arasında ticari temsilcilik, satış memurluğu ya da müstahdemlik gibi bir sıfatı bulunmaz. Acenta, hizmetleri karşılığında bir komisyon alır. Prensip olarak, aynı yer ve bölge içinde ve aynı ticaret dalı için birden fazla acenta tayin edilmez. Acenta kendisine bırakılan bölge içinde temsil ettiği firmanın işlerini görmek ve çıkarlarını korumakla sorumludur. Sanayinin gelişmesiyle birlikte, yığın üretimi yöntemlerine geçilmiş, böylece üretilen çok miktardaki malın geniş alıcı çevrelerine arz edilmesi önem kazanmıştır. Sonuç olarak, birçok büyük işletme, bulunduğu yer dışındaki bölgelerde bağımsız çalışan fakat sürekli şekilde kendi mallarını pazarlayan acenta gibi aracılardan yararlanmak yoluna gitmiştir.
PAZARA HANGİ YÖNTEMLE GİRİLECEĞİ KARARI:
YanıtlaSilUluslararası pazara giriş stratejisi; işletmelerin ürünleri, teknolojileri, insan kaynakları ve yönetsel değerleri gibi varlıklarının yabancı ülkelere taşınmasını sağlayan kurumsal bir düzenlemedir.
Stratejilere karar verirken en önemli belirleyici kıstaslar; risk, kar, yatırım miktarı ve kontrol derecesidir.
Uluslararası giriş stratejilerine karar verirken, aşağıdaki faktörler de göz önüne alınır:
1- Pazarın büyüklüğü, özellikleri, rekabet durumu ve fırsatları
2- Politik ve ekonomik durum
3- Taşıma maliyetleri ve vergiler
4- Fiziksel ve kültürel yakınlıklar
5- Finansal gereksinimler
6- Devletin kısıtlamaları, kanunlar ve yasal zorunluluklar
7- Risk, kar potansiyeli